Het is haast onmogelijk dat je ChatGPT niet kent. Het nieuws staat er vol van en veel mensen hebben de software al in gebruik. In een paar bedrijven moeten mensen al voor hun baan vrezen en voornamelijk freelance werk wordt de dupe van deze robot. In dit artikel lees je waarom je toch beter personeel in kunt zetten dan een chatbot zoals ChatGPT.
Beter te vertrouwen
Jouw personeel kun je veel beter vertrouwen dan chatbots als ChatGPT. Deze chatbot is natuurlijk nog redelijk nieuw. Het zal een aantal jaar duren voordat deze echt helemaal ontwikkeld is. Dat betekent in de praktijk dat ChatGPT nu nog veel fouten maakt. Die fouten kun je pas herkennen als je al het werk dat je uit handen geeft gaat controleren.
Controleren kost soms nog meer tijd dan het zelf te maken. Aan de ene kant wil je dus het werk uit handen geven, omdat je er misschien zelf geen tijd voor hebt. Terwijl je aan de andere kant nog wel de controle uit moet voeren, omdat je anders foutieve informatie communiceert.
Als je personeel dat werk uit laat voeren, dan kun je erop vertrouwen dat het goed gaat. Die controlerende functie heb je dan niet. Van je personeel mag je verwachten dat zij kennis genoeg hebben en geen foutieve informatie verspreiden binnen jouw bedrijf of elders.
De persoonlijke touch
ChatGPT is en blijft een robot. Dat betekent ook dat deze teksten heel snel op kunnen dreunen, maar dat de stijl daarvan heel eentonig kan zijn. Dat is prima als je een tekst moet samenvatten zodat je kunt leren voor jouw tentamen. Het is ook prima als je een beleidsstuk moet schrijven, maar voor andere zaken mis je die persoonlijke touch.
Als je met een artikel, producttekst of andere content op je website klanten wilt aantrekken. Dan is het belangrijk dat die teksten geschreven zijn met een bepaalde emotie. Je moet het gevoel hebben dat iemand tegen jou praat, dat er persoonlijk contact is.
Zodra je deze content laat schrijven door ChatGPT zou die persoonlijke toon waarschijnlijk wegvallen. Het is en blijft natuurlijk een robot en geen mens. De kans is groot dat je dat ook gaat merken in de content.
Dit zijn hopelijk gegronde redenen voor jouw baas om jouw baan te behouden. Ze willen natuurlijk ook bijdragen aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je het idee hebt dat je baan onder vuur ligt, zorg er dan voor dat jouw toegevoegde waarde duidelijk is en gezien wordt.