Mensenwerk of geschikt voor robots?

Er is zoveel te doen over robots de laatste tijd. Soms zien we er de concurrentie nog niet van in. Toch gaat het er steeds meer naar toe dat robots ons werk over gaan nemen. Je ziet qua smart home producten al hoeveel een robot van je over kan nemen. Wat blijft dus mensenwerk en wat wordt geschikt voor robots?

Robots voor personeelstekort

We kampen natuurlijk ontzettend met personeelstekort. Daar heeft elke branche in Nederland en België last van. Dit komt vooral door de vergrijzing. Er zijn heel veel mensen met pensioen gegaan en dat zal alleen nog maar meer worden. Daarnaast is de corona crisis natuurlijk ook een oorzaak van het personeelstekort.

Kunnen robots die tekorten opvangen? In sommige branches zullen robots inderdaad het werk van mensen kunnen vervangen. Dat zie je bijvoorbeeld al terug in de horeca. Sommige restaurants maken er al gebruik van door robots het eten naar je tafel te laten brengen. Er hoeft dan geen personeel meer naar je tafel te komen. Dat scheelt dus in de bediening. 

Voor de rest zul je bij kantoorbanen vaker een robot treffen. ChatGPT is bijvoorbeeld enorm in het nieuws de laatste tijd. Deze robot zal mensenwerk kunnen gaan vervangen, omdat je van alles uit ChatGPT kan laten rollen. Of je nu op zoek bent naar een samenvatting, een songtekst of een beleidsstuk. ChatGPT kan het allemaal voor jou opstellen.

Dit is mensenwerk

Er zijn ook een aantal branches, waar mensenwerk echt voor nodig is. De zorg is daar een goed voorbeeld van. Een robot aan je bed staat natuurlijk heel anders dan een verpleegkundige. Dit werk zou waarschijnlijk nooit vervangen kunnen worden door robots, omdat het gaat om dat persoonlijke contact.

Patiënten in het ziekenhuis zijn al heel kwetsbaar. Naast alle machines waar een patiënt aanhangt, zul je waarschijnlijk niets meer kunnen automatiseren. Je hebt die handen gewoon nodig. Een baan in de zorg blijft dus altijd mensenwerk. Naast alle zorg waar je als verpleegkundige verantwoordelijk voor bent, is er ook nog het persoonlijke contact wat belangrijk is. Al is het maar vragen hoe het echt met iemand gaat of dat je echt even een schouder bent om op te huilen. Patiënten moeten hun hart kunnen luchten. Als ze dat tegen een robot moeten doen, zullen ze doodongelukkig worden. Het gaat er immers om dat elke patiënt persoonlijk wordt behandeld. Dat vervalt natuurlijk compleet met robots.

Geef een reactie