Dit zijn de ontwikkelingen op social media in 2023

We zitten dagelijks op het internet. Uren lang spenderen we op social media. We willen allemaal graag dat het anders was, maar we verzuipen online. Er is zoveel te zien en te lezen. Het prikkelt enorm om op social media te blijven kijken. Alleen wat zijn nou echt social media ontwikkelingen dit jaar? Je leest het hieronder in File.be.

Social Media op je GSM

Jongeren verlaten Facebook

Facebook heeft bijna een half miljoen gebruikers verloren het afgelopen jaar. Hoewel dat maar 5% is van de totale Facebook gebruikers is het wel opvallend. Wat nog meer opvalt aan deze trend is dat het voornamelijk jongeren zijn die dit social media kanaal verlaten. De belangrijkste reden is dat ze overstappen naar andere social media kanalen. Deze worden als leuker ervaren en hun sociale kring gebruikt die platforms.

Minder gebruik van Instagram

Instagram is een populair social media kanaal. Toch neemt het gebruik onder jongeren ook af. Dit is een opvallende trend, aangezien het gebruik in het algemeen wel toeneemt. Het dagelijks gebruik door jongeren neemt af, terwijl het gebruik van jongvolwassenen en ouders weer gestegen is. Zullen die tieners dan massaal zijn geswitcht naar Tiktok?

Tiktok als populair platform

Het is waarschijnlijk geen verrassing, maar Tiktok is een van de populaire platforms. 4 miljoen Nederlanders gebruiken deze app. Hoewel er veel zorgen zijn over dit platform wordt het toch heel intensief gebruikt. 2,5 miljoen Nederlanders schijnt de app dagelijks te gebruiken. Vergeleken met vorig jaar is dat een groei van 54%. Dat drukt wel uit hoe populair Tiktok is in Nederland.

Tiktok boven YouTube

Als we puur naar het aantal gebruikers kijken is YouTube het grootste platform na Whatsapp. Toch zien we dat het dagelijks gebruik in Nederland is afgenomen. Het gaat hierbij weer om jongeren, die het platform links laten liggen. Deze daling is al voor het tweede jaar op rij zichtbaar. Het gaat hierbij niet alleen om tieners, maar ook om jongvolwassenen tot en met de 29 jaar. De korte videos van Tiktok schijnen het toch te winnen van YouTube bij deze doelgroep. YouTube speelt daar natuurlijk op in en geeft shorts ook steeds meer een plek op het platform.

We kunnen dus concluderen dat Tiktok razend populair is in 2023. Het mag dan wel niet het grootste platform zijn, maar wordt stiekem wel het meest gebruikt. Jongeren verlaten zelfs andere social media kanalen voor dit platform en dat wil veel zeggen.

Geef een reactie